Czy polerowanie niszczy lakier?

Czy polerowanie niszczy lakier?

Polerowanie lakieru to ostatnia deska ratunku dla zniszczonej, zużytej i wyeksploatowanej powłoki lakierniczej, lecz zarazem także jedna z najbardziej inwazyjnych metod usuwania zarysowań. Efekty potrafią jednak zadziwić. Coraz więcej osób decyduje się na przeprowadzenie wieloetapowej korekty lakieru w wyspecjalizowanym zakładzie, natomiast część wielbicieli motoryzacji chce jednak zrobić to samodzielnie. Bardzo często wynikająca z tego tytułu oszczędność okazuje się jednak iluzoryczna. Warto dowiedzieć się, czy polerowanie niszczy lakier i czy wpływa na jego grubość oraz dalszą eksploatację pojazdu.

Czym jest polerowanie lakieru

Polerowanie lakieru to wieloetapowy proces usuwania zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego, który jest najbardziej narażony na uszkodzenia wynikające ze standardowej eksploatacji. Zazwyczaj niewielkie i płytkie zarysowania powstałe np. w trakcie jazdy po bezdrożach i lasach są dość powierzchowne, dlatego można je usunąć za pomocą mechanicznego polerowania przy użyciu specjalnych polerek, czyli urządzeń z obrotową głowicą. Specjalista przy odpowiednim nacisku oraz zastosowaniu specjalnych środków ściernych dokonuje sukcesywnego usuwania zewnętrznej warstwy klaru. Z reguły proces ten zajmuje kilka-kilkanaście godzin lub kilka dni, zależnie od rodzaju prac, zakresu uszkodzeń oraz zaangażowania specjalisty i wielkości pojazdu, czyli powierzchni dedykowanej do polerki.

Polerowanie lakieru jest czynnością, która wymaga dużej wiedzy z zakresu budowy i charakterystyki lakieru samochodowego oraz wieloletniego doświadczenia. Każdy lakier reaguje na polerowanie zupełnie inaczej. Powłoka może być cienka i bardzo miękka, bądź twarda i gruba. Specjalista oceni jej specyfikę już w trakcie wykonywania pierwszych ruchów polerką, gdyż ma to decydujący wpływ na rodzaj zastosowanych środków oraz czas niezbędny do przeprowadzenia korekcji.

Polerowanie lakieru, a wpływ na grubość przezroczystego lakieru

Czy polerowanie niszczy lakier? To zależy między innymi od grubości przezroczystej powłoki lakierniczej. Z reguły producenci samochodów osobowych stosują powłokę o grubości około 20-30 µm, pod nią znajduje się już baza, czyli właściwy kolor naszego samochodu. Zarysowania, które obejmują jedynie warstwę klaru, są powierzchowne i dość łatwo się je usuwa przy pomocy polerki, podczas gdy uszkodzenia bazy są niemożliwe do usunięcia bez ponownego malowania całego elementu. W trakcie polerowania lakieru należy ocenić, jak głębokie są rysy i dostosować do nich intensywność polerowania. Profesjonalny auto detailer powinien zmierzyć grubość powłoki lakierniczej i ocenić jej stan przy użyciu bardzo mocnych punktowych świateł i specjalistycznego sprzętu, np. miernika grubości lakieru.

Można przeprowadzić jednoetapowy, delikatny proces korekcji lakieru, który usuwa z powierzchni klaru jedynie najbardziej powierzchowne rysy. Odzyskujemy w ten sposób piękny połysk samochodu, nie usuniemy jednak wielu irytujących zarysowań. W przypadku korekcji wieloetapowej jest zupełnie inaczej. Specjalista zastosuje agresywniejsze środki ścierne i połączy je z zupełnie innymi padami, które będą musiały “ściągnąć” znacznie grubszą warstwę lakieru bezbarwnego. Efekt może być zaskakujący.

Profesjonalnie i prawidłowo przeprowadzony proces korekcji nie powinien zmniejszyć grubości bezbarwnego lakieru o więcej niż 5 µm, co przy około 30-µm grubości wyjściowej nie oznacza zbyt dużego kłopotu. W przypadku dużej i wieloetapowej korekty grubość klaru może zmniejszyć się nawet o 10 µm i więcej, co przy pierwszej korekcji nie stanowi problemu. Kłopotem może się okazać kolejne polerowanie lakieru, przeprowadzone np. po sprzedaży auta nowemu właścicielowi. Wówczas kolejna korekcja wieloetapowa może w efekcie doprowadzić do zniszczenia powłoki lakierniczej, co wiąże się z ponownym malowaniem kolejnych elementów.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Czy polerowanie niszczy lakier w przypadku samodzielnej korekcji? Jest duże prawdopodobieństwo. Polerowanie lakieru to długotrwały, powolny proces, który powinien przeprowadzać wyłącznie specjalista ze względu na jego doświadczenie. Mimo iż w sklepach znajdziemy wiele zestawów do samodzielnej korekcji, ich zakup nie zawsze się jednak opłaca. Samo urządzenie do polerowania to tylko narzędzie, należy dokupić także specjalne pasty o odpowiedniej sile ścierania oraz pady zakładane na głowicę polerki, które również mocno się różnią.

  • Rejestracja

Zarejestruj nowe konto
Posiadasz już konto?
Zaloguj się lub Zresetuj hasło